Der er i dag begyndt udgravninger til en massegrav i Nr. Felding, beslutningen er 100 procent statslig, og byrådet er IKKE blevet spurgt i denne sag.

Hvor er vores borgmester i den her sag, kunne det ikke være på sin plads med at gøre opmærksom på, at vi skal begrave millioner af mink tæt på en natursø, og hvad med grundvandet i nærområdet, samt de private vandboringer?

Vi kan forstå, at de almindelige regler omkring grundvandsboringer er overholdt, men da høfde 42 blev oprettet, var denne også lovlig.

Hvad med værdien af de omkringliggende boliger, hvad har man tænkt sig at gøre ved dem, de er ikke engang blevet informeret om dette?

Desuden har regeringen ikke loven på sin side når den slår mink ned udenfor Nordjylland, hvordan kan det gå ubemærket hen?

Regeringen har med deres politik lagt et helt erhverv i graven, om man er tilhænger eller modstander af minkfarme, er i dette tilfælde for os underordnet. For hvis man kan lukke erhverv ned på disse påstande, så er vi ”spændt” på hvad der bliver det næste?

De sidste dage har vi været vidner til nedslagtning af usmittede dyr, lukningen af et helt erhverv, strenge restriktioner og lockdown for syv kommuner, tab af dansk omdømme og eksport, manglende dokumentation for påstande om mutation og farligheden af denne, at udenlandske forskere kalder det en unødvendig overreaktion, manglende hjemmel til nedslagtningen, usmagelige opslag fra statsministeren og nu dette. Nu må det simpelthen være nok.

Vi kender flere i Nr. Felding og håber ved gud ikke, at byen kommer til at døje med efterfølgerne af Holstebros svar på høfde 42 de næste mange år! Om nogen må den socialdemokratiske borgmester vel kunne tale fornuft med regeringen. Det er hans ansvar at få gjort noget.