I Holstebro kommune har vi allerede et velfungerende erhvervsliv, som arbejder sammen i eksempelvis Erhvervsforum Holstebro, for at gøre vilkårene endnu bedre for erhvervslivet.

Kommunen har allerede nu et godt samarbejde med erhvervslivet. Desværre røg Holstebro  ned af ranglisten, når det gælder erhvervsvenlig miljø, som Dansk Industri laver undersøgelse af. Vi er nu nummer 5 på listen, hvilket er en fin placering, men det kan blive endnu bedre. Eksempelvis tager en byggesagsbehandling mellem 30 og 49 dage. Dette punkt er vægtet højt hos virksomhederne, og det er vigtigt at kommunen sætter en ambitiøs og bindende målsætning for, hvor lang tid det højest må tage at få behandlet en byggesag , og at det ikke tager mere end 14 dage i gennemsnit at behandle en byggesag for ukompliceret byggeri. Så det punkt skal vi have kigget på.

Derudover skal vi sikre os, at vi kan bibeholde forbindelsen mellem Dansk byggeri og kommunen. Vi skal fortsætte med at få unge mennesker til at tage en erhvervsrelateret uddannelse, samtidig med, at vi skal have kigget på, hvordan vi får tiltrukket flere højtuddannede. Et stærkt erhvervsliv er vigtig for kommunen og omvendt. Det kræver en fælles indsats fra virksomheder og kommune, hvis vi vil øge erhvervslivets vækst og udvikling, og igen få os helt i top i erhvervsvenlighedensundersøgelsen.